Rehabilitacja barku – najczęstsze schorzenia i metody leczenia.

Staw ramienny ze względu na swoją mobilność i wielopłaszczyznowość ruchu, niestety często ulega urazom. Bóle stawu barkowego są jedną z najczęstszych przyczyn konsultacji związanych z układem mięśniowo-szkieletowym. Powtarzalność ruchów, sporty związane z rzutami, praca z dłońmi powyżej lini barków lub nawet praca biurowa to tylko jedne z wielu aktywności prowadzących do mikroprzeciążeń i w efekcie do patologii w obrębie barku. Aby wdrożyć skuteczną rehabilitację należy przeprowadzić szczegółowe badanie wraz z różnicowaniem bólu pochodzącego z szyjnego odcinka kręgosłupa.
badanie komuterowe stóp z fizjoterapeutą

Rehabilitacja Barku Wrocław

Bark – budowa i funkcje

Bark jest dość złożonym stawem. Urazy mogą dotyczyć kilku miejsc dlatego tak ważne jest aby wykryć skąd pochodzą dolegliwości.

Anatomiczne bark składa się z:

Stawu ramiennego – tworzonego przez głowę kości ramiennej i panekę łopatki.

Staw barkowo–obojczykowy – łączy obojczyk z wyrostkiem barkowym łopatki.

Staw mostkowo–obojczykowy – łączy mostek z obojczykiem.

Staw łopatkowo–piersiowy – jest to powierzchnia ruchu pomiędzy łopatką a tylną ścianą klatki piersiowej.

Przestrzeni podbarkowej – utworzonej przez głowę kości ramiennej oraz wyrostek barkowy i więzadło krucz-barkowe.

Powyższe stawy opowiadają za ruchy zginania i prostowania, odwodzenia i przywiedzenia oraz ruchy rotacyjne.

Najczęsztsze urazy i kontuzje stawu ramiennego

W zdecydowanej większości, choroby stawu barkowego spowodowane są długotrwałym przeciążeniem ale zdarzają się również uszkodzenia na tle urazowym. Fizjoterapeuta zajmujący się rehabilitacją stawu barkowego powinien w pierwszej kolejności ustalić czy problem dotyczy struktur zewnątrz czy wewnątrzstawowych oraz czy na ból stawu ramiennego nie nakładają się bóle pochodzące z szyjnego odcinka kręgosłupa.

Do najczęstwszych schorzeń, które leczymy w naszym gabinecie należą:

• zespół ciasnoty podbarkowej
  • zamrożony bark
  • urazy stożka rotatorów
  • zwichnięcie stawu barkowego
  • tendinopatia stożka rotatorów
  • zapalenie kaletki podbarkowej
  • zespół bolesnego barku
rehabilitacja barku wrocław
Fizjoterapia barku Wrocław

Stosowane metody – rehabilitacja barku Wrocław

Leczenie fizjoterapeutyczne zależy od zaawansowania i stanu z jakim przychodzi pacjent. W stanach ostrych wszystkie techniki będą ukierunkowane na złagodzenie bólu. W kolejnych etapach dążymy najczęściej do odzyskania funkcji stablizującej stożka rotatorów oraz ruchomości w stawach wchodzących w skład kompleksu barkowego. Najbardziej pomocna w tym jest terapia manualna która poprzez odpowiednio dobrane techniki poprawia ruchomość pasywną i aktywną w stawach, pozytywnie wpływa na czucie głębokie (propriocepcja) oraz zmniejsza ból. Ważnym elementem jest również praca na poszczególnych mięśniach których przykurcz lub osłabienie wpływają na mechanikę stawu ramiennego. Cennym uzupełnieniem fizjoterapii są takie narzędzia jak laser wysokoenergetyczny oraz fala uderzeniowa które wykazują dużą skuteczność w walce z bólem.

Warto wiedzieć, że odpowiednia rehabilitacja barku Wrocław pomaga przede wszystkim uniknąć utrwalaniu się ograniczeń ruchowych w stawach i w konsekwencji, nawrotom w przyszłości.

W naszym gabinecie fizjoterapii w Dobrzykowicach, codziennie zajmujemy się powyższymi schorzeniami. Rehabilitację barku zawsze poprzedza dokładny wywiad i badanie funkcjonalne które ukierunkowuje nas na najbardziej prawdopodobną przyczynę co znacznie skraca czas terapii. W fizjoterapii stawu barkowego stosujemy szereg metod terapeutycznych jak terapia manualna, techniki powięziowe, kinesiotaping. Stosujemy również nowoczesny sprzęt jak laser wysokoenergetczny czy fala uderzeniowa.

Fizjoterapia barku Wrocław