Fala uderzeniowa w rehabilitacji – w czym pomaga?

Terapia falą uderzeniową jest zabiegiem szeroko wykorzystywanym w rehabilitacji narządu ruchu. Polega on na wykorzystaniu fal akustycznych, emitowanych pod wysokim ciśnieniem za pomocą odpowiedniego aparatu. Poprzez emiter, fale uderzeniowe są następnie kierowane w miejsce zabiegowe i docierają do tkanek na głębokość od kilkunastu do kilkudziesięciu milimetrów. Terapia falą uderzeniową znajduje zastosowanie w wielu schorzeniach i jest świetnym uzupełnieniem leczenia fizjoterapeutycznego. Dowiedz się na czym polega jej działanie i w jakich przypadkach ją stosujemy.

Fala uderzeniowa Wrocław

Fala uderzeniowa  (extracorporeal shock wave therapy) ma szeroki wachlarz zastosowań. Jej wykorzystanie w naszym gabinecie jest poprzedzone wywiadem i badaniem fizjoterapeutycznym co pozwala na dobór odpowiednich parametrów zabiegu i wykluczenie przeciwwskazań. W zależności od jednostki chorobowej, zabiegi wykonywane są od 1 do 2 razy w tygodniu. Zabiegi są nieinwazyjne jednak czasem może dojść do niewielkiego bólu w okolicy zabiegowej. Ustępuje on zwykle w ciągu kilku do kilkunastu godzin.

Działanie terapeutyczne

Fala uderzeniowa działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Poprawia zdolności regeneracyjne tkanek, zmniejsza napięcie mięśniowe, stymuluje mikrokrążenie w uszkodzonych włóknach oraz zmniejsza ból poprzez oddziaływanie na receptory bólowe.

Fala uderzeniowa Wrocław

Efekt Biologiczny

Stymulacja mechaniczna poprzez fale uderzeniową aktywuje szereg zdarzeń na poziomie komórkowym, pozytywnie oddziaływając na metabolizm komórek i ich zdolności regeneracyjne. Wspomaga tym samym produkcję kolagenu oraz powoduje aktywację śródbłonkowej syntezy tlenku azotu. Efekt przeciwbólowy jest uzyskiwany poprzez zwiększoną stymulację receptorów bólowych (nocyceptorów) zaburzając w ten sposób przekazywanie impulsów do pnia mózgu.

Fala uderzeniowa Wrocław – w jakich schorzeniach?

Najczęstszymi schorzeniami w jakich wykorzystujemy falę są:

• zapalenie ścięgna achillesa
  • zapalenie rozcięgna podeszwowego (ból pięty)
  • ostroga piętowa
  • kolano biegacza, kolano skoczka
  • łokieć tenisisty, łokieć golfisty
  • punkty spustowe (trigger points)
  • zapalenia ścięgien
  • napięcia mięśni
  • entezopatie
  • bóle mięśniowe szyi i pleców
  • bóle nadgarstka
  • zespół mięśnia piszczelowego

Przeciwwskazania

W celu ustalenia przeciwwskazań niezbędne jest przeprowadzenie wywiadu. Pod uwagę brane są wszystkie przebyte choroby, operacje oraz przyjmowane leki. Do najczęstszych przeciwwskazań należą:

• ostre stany zapalne
  • gorączka
  • aktywna choroba nowotworowa i przerzuty
  • ciąża
  • rozrusznik serca
  • implanty
  • endoprotezy ceramiczne
  • zaburzenia krzepnięcia krwi
  • polineuropatie
  • duże dawki leków antykoagulacyjnych
  • osteoporoza
  • niezakończony wzrost kostny

Fala uderzeniowa Wrocław – ilość i częstotliwość zabiegów

Ilość i częstotliwość zabiegów dobierana jest indywidualnie i jest zależna od problemu. U większości pacjentów poprawa następuje po około 5 zabiegach jednak zdarza się, że 1-2 zabiegi są wystarczające do uzyskania poprawy.

Podczas wizyty, fala uderzeniowa jest zabiegiem który jest uzupełnieniem leczenia fizjoterapeutycznego. Prawie zawsze jest połączona z terapią manualną i ćwiczeniami terapeutycznymi.

Fala uderzeniowa wrocław

Źródła;

Effectiveness and Safety of Shockwave Therapy in Tendinopathies Mater Sociomed. 2018 Jun; 30(2): 131–146.

The Effectiveness Of Radial Extracorporeal Shock Wave Therapy In Patients With Chronic Low Back Pain: A Prospective, Randomized, Single-Blinded Pilot Study

30 October 2019 Volume 2019:14 Pages 1859—1869