Urazy ścięgna Achillesa – objawy, przyczyny i fizjoterapia.

Urazy ścięgna Achillesa są jedną z najczęstszych przyczyn konsultacji w naszym gabinecie. Mogą przydarzyć się nie tylko sportowcom ale również osobom wykonującym codzienne czynności. Ścięgno Achillesa jest największym ścięgnem w organizmie ludzkim i niestety często ulega przeciążeniom. Jeśli do takiego dojedzie, pierwszą reakcją powinno być niedopuszczenie do dalszego pogłębiania się urazu. Dowiedz się w jaki sposób może Ci pomóc fizjoterapia.

Urazy ścięgna Achillesa – Fizjoterapia we Wrocławiu

Dysfunkcje ścięgna Achillesa odbywa się etapami . Ważnym elementem jest skupienie się nie tylko na bolesnym miejscu ale również na wyższych partiach ciała, jak staw kolanowy, biodrowy oraz kręgosłup lędźwiowy.

Anatomia

Ścięgno Achillesa tworzą mięsień brzuchaty łydki i płaszczkowaty. Obydwa mięśnie łączą się ze sobą i przechodzą  w ścięgno przyczepiając się na kości piętowej.  Mięśnie te w pozwalają nam między innymi wspinać się na palce i wykonywać podskoki.

Objawy

Najczęstszym objawem jest ból nasilający się podczas podczas chodzenia (pierwsze kroki z rana), wchodzenia i schodzenia ze schodów. Pozostałe objawy to miejscowa tkliwość ścięgna, wzmożone napięcie mięśni łydki a także odczuwalne zgrubienie na przebiegu ścięgna.

W zależności od zaawansowania kontuzji ból może pojawić się po aktywności fizycznej, w trakcie jej trwania lub mieć charakter stały.

Skrajnym powikłaniem powyższych objawów jest częściowe lub całkowite zerwanie ścięgna Achillesa. W takiej sytuacji najprawdopodobniej wymagane będzie leczenie operacyjne.

Przyczyny

U sportowców często problem ma związek ze stabilnością stopy. Istotne jest czy mamy do czynienia urazem pochodzenia traumatycznego lub związanego z długotrwałym występowaniem mikrourazów.

Do najczęstszych przyczyn zalicza się :

• błędy treningowe polegające na zbyt gwałtownym zwiększeniu obciążeń (tempo, dystans, nachylenie terenu)
  • brak odpowiedniej rozgrzewki
  • nieodpowiednie obuwie (obtarcia)
  • płaskostopie
  • nadwaga

Leczenie

Leczenie zależne jest od fazy choroby i intensywności objawów. Bardzo ważna jest świadomość  istnienia problemu i niedopuszczenie do wystąpienia ostrego stanu który znacznie wydłuża czas leczenia.

Fizjoterapia  – faza ostra

Leczenie polega głownie na odpoczynku od obciążeń treningowych, schładzaniu bolesnego miejsca, zastosowaniu zabiegów fizykalnych jak laser wysokoenergetyczny.

Fizjoterapia  – faza przewlekła

W fazie tej fizjoterapia skupia się przede wszystkim na :

• ćwiczeniach ekscentrycznych i rozluźnianiu mięśni łydki,
  • terapii manualnej
  • analizie i korekcji techniki biegu
  • przeprogramowaniu schematów posturalnych związanych ze sposobem obciążania stóp podczas chodu i biegu
  • zabiegach fizykalnych – fala uderzeniowa, laser wysokoenergetyczny
  • stopniowym powrocie do aktywności.

Jeśli dotknął cię ten problem, zapraszamy do konsultacji w naszym gabinecie Active-Fizjo. Otrzymasz ćwiczenia ukierunkowane na rozciąganie i wzmacnianie odpowiednich grup mięśniowych oraz program stopniowego zwiększania obciążeń treningowych.