Terapia manualna – na czym polega i kiedy pomaga?

Terapia manualna to coraz bardziej znana dziedzina fizjoterapii bazującą na znajomości anatomii i biomechanice ludzkiej. Jak sama nazwa wskazuje - odbywa się za pomocą dłoni fizjoterapeuty, bez udziału sprzętu. W jej skład wchodzi szczegółowa diagnostyka oraz szereg technik oddziaływujących na stawy, mięśnie i nerwy. Wykorzystywana jest najczęściej w ortopedii, rehabilitacji sportowej i reumatologii.

Terapia manualna Wrocław Dobrzykowice – zastosowanie i korzyści

Terapia manualna doskonale sprawdza się w przypadku zablokowań stawowych, napięć mięśniowo powięziowych, dysfunkcji kręgosłupa oraz bólów promieniujących jak np. rwa kulszowa. Fizjoterapeuta pracujący według standardów Terapii Manualnej stosuje szereg technik bazujących na biernych ruchach fizjologicznych oraz grze stawowej pozwalającej na znalezienie zablokowanych segmentów i odzyskanie ruchomości. Terapia manualna znajduję szczególne zastosowanie w  sytuacjach kiedy miejsce odczuwania bólu jest oddalone od jego źródła. Fizjoterapeuta przeprowadza wówczas badanie różnicowe polegające na wykluczeniu struktur które mogą być potencjalną przyczyną bólu.

Terapia manualna i mięśnie

Techniki terapii manualnej z powodzeniem stosowane są w przypadku napięć mięśniowych, przykurczów lub entezopatii. Techniki te mogą być stosowane zarówno na rozciągniętych jak i rozluźnionych mięśniach oraz mogą być wykonywane na ich przyczepach czyli ścięgnach oraz na brzuścu.

Terapia manualna Active-Fizjo Dobrzykowice

Terapia manualna i stawy

Najczęstsze problemy w obrębie stawów w których wykorzystywana jest terapia manualna to zablokowania stawów, ograniczenia i ból w trakcie ruchów. Doskonale sprawdza się również w fizjoterapii po operacjach, zwyrodnieniach stawów kręgosłupa i stawów obwodowych, po unieruchomieniach lub w leczeniu skręceń i zwichnięć. Najczęściej stosowane techniki to ślizgi, mobilizacje i manipulacje. Te ostatnie polegają na wykonaniu w stawie szybkiego ruchu o małej amplitudzie w określonym kierunku. Towarzyszy mu charakterystyczne “kliknięcie” wraz z  zmniejszeniem napięcia w otaczających tkankach. Manipulacje wykonywane są gdy inne techniki nie przynoszą poprawy i wykluczone są wszystkie przeciwwskazania.

Techniki manualne nerwów obwodowych czyli neuromobilizacje

Neuromobilizacje przynoszą doskonałe rezultaty w zespołach uciskowych i zespołach uwięźnięcia nerwów. Pozwalają na poprawę ślizgu nerwu w stosunku do otaczających go tkanek, co pozytywnie wpływa na ich ukrwienie. Neuromobilizacje wykonuje się w izolowanych pozycjach i są bezbolesne. Najczęściej stosowane są w bólach promieniujących jak np. rwa kulszowa i ramienna, drętwienia, bóle kłujące, zespół cieśni nadgarstka, zespół kanału guyona a także nadmierne napięcie mięśni.

Terapia Manualna Dobrzykowice Wrocław

Terapia manualna w przypadku bólu głowy

Bóle głowy zostały sklasyfikowane przez IASP (International Association for the Study of Pain). Podzielono je na bóle pochodzenia szyjnego, napięciowe bóle głowy oraz klasyczne migreny (z towarzyszącymi nudnościami, fonofobią i fotofobią). Terapia manualna stosowana jest w dwóch pierwszych typach. Obejmuje ona techniki mięśniowo-szkieletowe zlokalizowane w okolicy górnego odcinka szyjnego kręgosłupa i otaczających go mięśni i nerwów. Wiele badań wykazało, że mobilizacja zaburzeń stawowych w tym regionie przynosi pozytywny efekt w przypadku bólów głowy.

W gabinecie Fizjoterapii i Terapii Manualnej Active-Fizjo w Dobrzykowicach wykorzystujemy skuteczne i bezpieczne metody terapii manualnej uznane przez międzynarodowe towarzystwa naukowe. Należą do nich Maitland Concept, Mulligan Concept, Cyriax, McConnell, Terapia Punktów Spustowych oraz Terapia Manualna barku metodą CGE.

Wszystkie techniki dopasowane są do aktualnego stanu klinicznego pacjenta a efekty terapii podlegają ponownej ocenie co pozwala na dopasowanie planu terapeutycznego.

Active-Fizjo Fizjoterapia i Terapia Manualna  | Bike Fitting 3D

ul Brylantowa 11